Dagens gang

I meget korte træk ser en typisk dag i Viften således ud:

De børn, der afleveres tidligt, modtages af det personale, der åbner institutionen.

Der tilbydes morgenmad fra klokken 6.30-7.30. Kommer barnet senere, forventer vi, at barnet har spist morgenmad hjemmefra. Kl.7.30 går en personale fra børnehaven ned og er på stuen. Vuggestuepersonalet går på stuerne mellem 7.30 – 8.00.

Der er også plads til at hygge med de børn, som lige er kommet og skal ”lande”.

Efter frokosten kl.11.00 – 12.00, bliver de fleste vuggestuebørn lagt til at sove – men vi tager naturligvis hensyn til det enkelte barns søvnrytme og behov – er et barn for eksempel træt om formiddagen, bliver det lagt til at sove. Oftest vil barnet dog langsomt tilpasse sin søvnrytme til de øvrige børns. Hvis et barn sover under frokosten eller frugt, bliver der naturligvis sat mad til side.

Er der børnehavebørn, der har behov for søvn, finder vi en madras.

De fleste børn sover mellem kl.12.00 – 14.00.

Vuggestuebørnene sover i køjesenge i et køligt rum. De børn der stadig sover 2 gange om dagen sover i barnevogne, for ikke at optage soverummet i formiddags timerne, hvor rummet bliver brugt til rytmik, boldspild mm.

Børn, som ikke sover er samlet på rød og blå stue. Ved 13.30 – 14.00 tiden går alle igen på deres egne stuer.

Om eftermiddagen går vi ofte på legepladsen eller leger på stuen. De børn, der har været med Globussen, kommer hjem 15.30, (om fredagen kl.15.00), – nogen bliver hentet ved bussen – andre leger i børnehaven, til de skal hjem.